Under mer än 400 år har Jokkmokks marknad varit en viktig fysisk marknads- och mötesplats för människor. Så kom pandemin, och det blev omöjligt att göra som man gjort de senaste 415 åren.
Men att inte göra något alls var inget alternativ. Därför blev det en digital marknadshelg med både förinspelade filmer och livesändningar.
Att förändra något som funnits så länge är en utmaning.
– Allt går inte att ersätta, till exempel doften av mat, och den energi som uppstår när människor möts i ett myller. Men vi har gjort det vi kunnat, säger Erika Unnes, projektledare för Jokkmokks Digitala Marknad.
Erika Unnes och hennes kollegor hade dessutom inte så mycket tid på sig. Beslutet att marknaden inte skulle genomföras som tidigare togs i oktober 2020, och Erika började sitt jobb som projektledare den 1 december.
– Då fanns en projektplan och en grund att börja utveckla och arbeta med. Men det har varit extremt kort tid, rakt på, direkt, intensivt, hela tiden.
Erika Unnes menar att den största utmaningen var att hitta sätt att skapa en marknadskänsla.
– Det är så många saker som är viktiga, och vi ville verkligen förmedla känslan av marknad, känslan av Jokkmokk och känslan av vinter. Vi har försökt plocka ut några viktiga bitar och visa dem i filmer, till exempel renracet, den långvariga och nära relationen mellan kyrkan och marknaden, de samiska dräkterna och hur man klär sig rätt när man kommer hit på vintern.
Livesändningarna programleddes av Maxida Märak och Klas Eriksson, den senare känd från Leif & Billy, och i den så kallade Norrskensstudion deltog en rad med gäster under de fyra dagarna.
– Vi har fått många positiva reaktioner, och jag tror att vi har lyckats förmedla det vi ville, säger Erika Unnes.
Vissa saker går naturligtvis inte att omsätta i digitalt format, men marknadsprogrammet var välfyllt och Marknadsplatsen, där digital försäljning pågick, lockade köpare från 17 olika länder.
– Att upprätthålla marknadshandeln kändes viktigt för oss, både för de lokala företagen och för att behålla relationerna med de knallar som brukar komma hit, säger Erika Unnes.
Även här pekar hon på en stor utmaning, inte minst på grund av att många knallar inte är vana vid digital handel.
– Men vår Marknadsplats har i alla fall haft över hundratusen besökare, och tiotusentals produkter har sålts, säger hon.
Totalt har den digitala marknaden haft 187 000 besökare, varav 118 000 unika besökare. Det är långt över de ungefär 40 000-50 000 besökare en marknad i Jokkmokk brukar ha.
– Den digitala marknaden ger möjlighet för fler att besöka oss på ett enkelt sätt, och jag hoppas att marknaden i framtiden blir någon slags hybrid. Det finns utvecklingspotential. Marknaden är också spännande på så vis att ingen äger den, det är kollektivet och de kollektiva krafterna som gör att marknaden blir vad den blir, säger Erika Unnes.
Text Marianne Hofman