Elise Viltok, 12, som i vinter kör sin fjärde tävlingssäsong som skotercrossåkare. Sedan förra säsongen kör hon en skoter som väger mer än sju gånger hennes egen vikt, i hög hastighet på bana med hopp, kurvor och platåer.
Hur kom det sig att du började tävla i skotercross?
– Jag har alltid älskat motorer och har ägt skoter i hela mitt liv. Det kanske är för att jag har en skotergalen pappa. Jag fick en minisnöskoter när jag var ett och ett halvt år gammal och har varit väldigt intresserad sedan dess.
Hur går ett skotercrossheat till?
– Varje heat är omkring åtta minuter i min klass, damer 12-16 år. Vi kör oftast två heat per tävling. I vår ungdomsklass kör vi fullstora 600-kubikare, men skotern är strypt så den inte kan varva mer än 6500 varv. Vi tävlar på olika banor, beroende på vilken förening som står som arrangör. En del banor är väldigt tekniska och har mycket hopp och då blir det ofta trångt och svårt att ta sig förbi, framför allt i kurvor. Oavsett bana är det alltid starten som är den viktigaste delen i varje race, att få komma ut bra. Annars hamnar man ofta i snösprut med dålig sikt, vilket gör det tuffare att sig om. då gäller det att öka farten på raksträckorna för att ta sig om.
Vad tänker du på inför ett skotercrossheat?
– Jag sitter helt stilla och fokuserar för att jag är så nervös. Mest tänker jag på hur jag ska ta starten, som är det viktigaste momentet.
Gillar du hög hastighet eller mer tekniska banor?
– Hög hastighet. Det får inte vara för tekniskt och smalt. Den sport som vi ungdomar tävlar i är ofta samma bana som SM-åkare kör. Det är som att längdskidåkare i ungdomsklass skulle tävla samma bana som Charlotte Kalla. Men de blir så när det är en dyr sport och svårt att hitta arrangörer, så när SM går av stapeln kör ungdomsklasserna på samma banor. Det hade varit önskvärt med ungdomsserie med tävlingar för barn och ungdomar, det hade varit väldigt roligt.
Hur långt flyger du med din skoter?
– Det är olika. I början av säsongen flyger vi inte så långt. I slutet av säsongen blir det längre. Man blir bättre och modigare när man blir varm i kläderna.
Har det hänt att du blivit rädd nån gång?
– Ja, det har hänt. Men jag kommer inte på någon speciell situation just nu. Jag har nog inte blivit så rädd, utan mest för stunden bara. Ibland har jag hunnit tänka att “nu kommer jag att krascha” men det har gått bra då jag styrt upp och hanterat situationen. Men jag har inte trillat av än, eller haft någon rejäl krasch.
Dock var nära en gång, jag kom av mig och körde av banan bakom ett stort hopp. Det kom en kille i full fart flygande över hoppet och nästan landade på mig. Det gäller att vara uppmärksam för de kommer väldigt snabbt bakifrån.
Är det en farlig sport?
– Det är klart att folk skadar sig ibland. Men vi har gått
säkerhetsutbildningar och fått utbildning i säkerhetstänk.
Hur tränar du?
– Jag har sju mil till tävlingsbanan, då jag kör för en klubb i Öjebyn, Infjärdens racing. Trots det tränar jag två gånger i veckan och minst en gång varje helg under säsong. Vi tränar starter och kurvor hemma också, då vi bor så jag kan träna hemma på gården. Men jag tränar truppgymnastik också året runt, Det är väldigt bra för min skotercrosskörning. Där får jag styrka, smidighet och rörlighet samt kondition. Men det var inget strategiskt val från början, utan för att jag tyckte det var roligt, men nu är det ett bra komplement till skotercrossen, för att hålla sig stark och skadefri.
Hur mycket kostar det att hålla på med skotercross?
– Det vet jag inte. Mycket. Det är en sport som nästan kräver sponsorer, ju längre man håller på och högre upp man klättrar. För det är många och långa resor. Dyr utrustning, reservdelar och mycket runt omkring. Förra året var längsta resan till Mora. Men jag söker alltid lite sponsorer och det är relativt lätt att få det som tjej i en motorsport.
Vad krävs för att bli en bra skotercrossåkare?
– Styrka och uthållighet, och såklart måste du tycka att det är kul då det är väldigt tidskrävande. På vintern är det enda jag gör i princip.
Vad är ditt bästa skoterminne?
– Jag älskar att vara med pappa när han friåker. Jag älskar att köra skoter med mina kompisar också, men de är inte lika intresserade som jag är.
Vad har du för ambitioner nu med nästa säsong?
– Att köra alla deltävlingar i Sverige samt finalen men även testa på tävling i Finland och sen fokusera på att bara träna, ha kul.
Fem snabba frågor:
Dagbok eller multiplikationstabellen? Multiplikationstabellen.
Renar eller hundar? Hundar.
Hooja eller Maxida Märak? Hooja.
Lynx eller skidoo? Skidoo.
Snyggaste killen eller din drömskotern? Drömskotern.
Text Lars-Ola Marakatt