Skådis prisas
Sarakka Gaup, Kautokeino/Oslo, är en av elva vinnare av Sparebankstiftelsens Talentstipend 2020. Hon har jobbat med teater och scenkonst sedan hon var barn, bland annat vid Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš och Hålogaland teater.
Sarakka Gaup studerar nu vid Kunsthøgskolen i Oslo, och beskrivs som en stor talang och en viktig förebild för andra unga samiska scenkonstnärer.
Stipendiet, 93 960 kronor, ska hon använda till bland annat ett mentorprogram med skådespelaren Mary Sarre och regissören Paulina Feodoroff.
Sparebankstiftelsens Talentstipend riktar sig mot unga talanger som är bosatta i eller har stark anknytning till Nord-Norge, och som sysslar med scenkonst, visuell konst, film, musik eller litteratur.
Bygg eget Kiruna
Bygg ditt eget Kiruna i Minecraft. Det blir möjlighet nu när Lantmäteriet släpper nya Minecraft-kartor över fyra utvalda områden i Sverige, Kiruna, Östergötland, Gotland och Gävle. Tillsammans med bland andra Future city i Kiruna, Riksantikvarieämbetet och Gävle kommun hoppas Lantmäteriet att spelsatsningen ska öka kunskapen och intresset för geodata och samhällsbyggande hos ungdomar.
Kränkande inlägg om samer
”Hur kan man tycka att lappen Fjällgren är så bra…” Så kommenterade en enhetschef vid Kiruna kommun i sociala media Jon Henrik Fjällgrens insats i tv-programmet Stjärnornas stjärna. Samma enhetschef har tidigare publicerat kränkande inlägg om samer i sociala medier. Kommunens socialchef ser allvarligt på det inträffade, enligt en intervju i Sameradion & SVT Sápmi.
#passthebrush
Urfolk över hela världen visar upp sina traditionella dräkter och smink i en internetutmaning, med hashtaggen #passthebrush. Allt startade som en sminkutmaning på TikTok. En person startar en video helt osminkad, tar upp en sminkborste och dyker sedan upp färdigsminkad innan sminkborsten kastas vidare. Urfolk från hela världen, från samer i norr till aboriginer syd, har tagit utmaningen ett steg till, och lagt till sina dräkter. Abid Raja, kultur- och likestillingsminister i Norge, menar att utmaningen är ett effektfullt sätt att synliggöra urfolkskultur.
Forskning om sociala medier
I läroböcker och traditionella medier presenteras ofta en stereotyp bild av Sápmi. Men via sociala medier kommer fler röster till tals, och här kan samerna själva ge en bild av sin egen vardag. Ett exempel på det är Sametingets kampanj Mitt Sápmi, ett Instagramkonto där samiska ungdomar turades om att dela med sig av bilder ur sin vardag.
Coppélie Cocq är professor i etnologi vid Helsingfors universitet och docent i samiska studier vid Umeå universitet. Hennes forskning kring hur samer använder sociala medier har nu resulterat i bokenSámi Media and Indigenous Agency in the Arctic North. I sin forskning har hon bland annat tittat på hur aktivister, kulturarbetare och artister använder sociala medier.
Kritiserat företagsnamn
Företaget Nortura har fått hård kritik för namnet och illustrationen på sin köttbullsförpackning. Debatten kom igång på allvar efter att företaget ändrat förpackningen från metallburk till pappkartong, men behöll namnet Joika och den karikatyrteckning av en same som funnits med sedan produkten lanserades 1960. När Nortura sedan tillsammans med återbrukshandeln Tise via Instagram lanserade en tävling där man kunde vinna kläder med Joika-logotypen, blåste stormen upp från flera håll.
Samerådet krävde respekt för den samiska kulturen och samernas rätt att definiera sig själva. Många enskilda samer påpekade att det handlar om kulturell appropriering. Artisten och samhällsdebattören Ella Marie Hitta Isaksen bad Nortura att byta ut både namnet och logotypen, med motiveringen att det är en diskriminerande design.
Nortura och Tise tog bort Instagraminlägget med tävlingen, och Nortura har även meddelat att de kommer att byta ut designen på Joika-paketen, men att de förpackningar som redan har tryckts upp kommer att användas. Till NRK säger företagets kommunikatör att man inte har bestämt vad som ska ändras ännu, och att man önskar ett möte med Samerådet för att diskutera frågan.