BÏJRE SYD 1/17

”Jielemen Aavoe” av och med Beaivváš Sámi Našunálateáhter
Författare: Rawdna Carita Eira
Scen 18 “Jag är”

Jag är

det nyfödda barnets första andetag

Jag är

den gamles sista suck

Jag är

slitna händer som söker varandra

Jag är

ungas skratt som sammanstrålar

 

Jag är

Jag är

Jag är

Jag är

Jag är!

Från norr – från söder – från öster – från väster
Från norr – från söder – från öster – från väster
Från norr – från söder – från öster – från väster
Från norr – från söder – från öster – från väster

Jag är Sápmi
i rörelse

Jag är Sápmi som kommer

SAMEBLOD
”Sápmi visar motstånd i den här filmen, individuellt och tillsammans: Varför gör ni så här? Varför blev det så här? Här är den undertryckta gråten, skammen som vi simmar i och de nedtryckta protester som filmen bär på.

Vad ska bort i filmen? Ingenting. Vad skulle kunna läggas till? Ingenting.”

Anne Wuolab recenserar Sameblod för SR Sameradion och ger filmen 5 av 5 i betyg.

5 AV 5 STJÄRNOR
”Festivalhyllade ’Sameblod’ berättar om svensk kolonialism och rasbiologi, men med en ung människas sökande i centrum. Det är välspelat, smärtsamt och sagolikt vackert.

Om det finns något att vara stolt över som svensk, så är det den här filmens välförtjänta segertåg på världens filmfestivaler.”
Karin Svensson/TT

Rotkorg och tjocktarm nytt på tyg

- I stället för att bli sur när folk stjäl ville jag göra en slags motpol, att vi reclaimar det samiska arvet – och skapar ett nytt arv. Jag skulle gärna se att det här bli början på en gemensam samisk mönsterbank, säger Maria Vinka, designer sen 20 år, mest känd för möbler och tyger hon gjort för Ikea.

Det är inte så gott om samisk mönsterdesign för tygtryck. Men på Röhsska museet i Göteborg ställde Vinka och sju slöjdare/designers ut ett gäng sprajlans nya, inspirerade av tjocktarm för korvstoppning, surmjölken på bordet där det alltid bjuds på kaffe – och rotslöjd, som Leila Nuttis prick.

- Jag tycker om rotkorgar, främst ostformar, och deras mönster. Tänk att en så praktisk sak också kan vara vacker – även om mönstret formas utifrån en viss typ av funktion och inte för att vara vackert. Men ändå bli det i slutändan, det är kul! säger Leila Nutti.

- Det är en enkel, snygg, stilren prick med ett innehåll. Det behöver inte vara ”samiskt in your face”, säger Maria.

- Jag skulle gärna jobba mer med mönstertryck. Jag får idéer, nu när jag vet hur man ska tänka, säger Leila.

Bildtext: Maria Vinka, projektledare för Sápmi runt hörnet.